Verstuivers/injectoren zitten soms behoorlijk vast. Goed gereedschap bij het verwijderen hiervan is daarom essentieel. Ook de volgorde van het gebruik van dit gereedschap is belangrijk. We geven u een overzichtelijk 3-stappenplan.
Stap 1: mechanisch trekken
Injectoren zijn te demonteren mét behoud van de werking en zonder deze uit elkaar te halen. Deze methode werkt bij 80 procent van de mild vastzittende versies zoals: VAG, Mercedes, Fiat 1.3 JTD en Volvo D5 motoren. Voor deze manier van mechanisch trekken adviseren wij een aansluiting op de brandstofaansluiting, de kleine slagtrekker (KL-0369-4100, 1,5 kilo) én de grote slagtrekker (KL-0049-300, 4,8 kilo).
Stap 2: mechanisch trekken met extra kracht
Is een verstuiver moeilijk toegankelijk en is er ook meer kracht nodig om deze te verwijderen, zoals bij de MB Sprinter, Vito en Viano? Dan adviseren wij het gebruik van de mechanische brug (KL-0186-14 KB) in combinatie met motorspecifiek gereedschap. De brug is te monteren op de cilinderkop, gelagerd en de spindel is te blokkeren zodat een grotere kracht uitoefenen mogelijk is (4 keer meer kracht dan de verstuiver optakelen met een heftruck!). Dit is een stabieler alternatief voor een slagtrekker.
Stap 3: hydraulische pomp/cilinder
Voor sommige motoren, zeker bij 2.5 DCI, 2.0 DCI en 3.0 HDI, adviseren we een aanvullende hydraulische cilinder van 17 ton (KL-0040-175 C) te combineren met een handpomp met manometer om de uitgeoefende kracht te controleren.