Bestuurders van lichte bedrijfsvoertuigen (LCV) vervoeren vaak mensen, transporteren goederen of allebei. Juist daarom moet het ophangingssysteem van deze lichte bedrijfsvoertuigen een veilige, duurzame en robuuste constructie én het hoogst mogelijke niveau van rijcomfort bieden. Zowel bij maximaal beladen als onbeladen voertuigen. Hulpluchtvering is hierbij essentieel!
Verschillende veren, verschillende eigenschappen
Tijdens de ontwikkelingsfase testen fabrikanten de vering en demping uitvoerig op een leeg, deels beladen en volledig beladen voertuig. Deze moet in alle omstandigheden voldoen aan de technische eisen én de bestaande wetgeving. De meeste LCV-fabrikanten gebruiken spiraalveer- of bladveerconfiguratie in hun ophangingssystemen. Spiraalveren zorgen over het algemeen voor meer comfort. Bladveren kunnen juist een zwaardere belasting dragen.
Biedt compromis de oplossing?
Het onderstel moet echter geschikt zijn voor zowel een onbeladen als een volledig beladen voertuig. Daarom ontwikkelen fabrikanten het onderstel vaak voor een gemiddelde belading: dit biedt het maximaal mogelijke comfort bij een leeg voertuig en de nodige veiligheid en stabiliteit bij een volledig beladen voertuig. Echter, hierdoor is de vering voor een onbeladen voertuig soms te sterk en voelt de rit stug aan en is de vering te zwak voor permanente belading en raakt de vering op de lange termijn overbelast, slijt en veroorzaakt een oncomfortabele rijbeleving.
Op de limiet rijden (toegestaan gewicht)
Omdat het chassis en de ophanging zijn ontworpen voor een gemiddelde belasting geldt: hoe hoger het laadvermogen, hoe groter de ‘uitdaging’ voor de originele ophanging met betrekking tot het rijgedrag. Zelfs als een koper weet dat hij deze gemiddelde belasting vaak of altijd overschrijdt, begint de selectie toch bij het basisvoertuig met het ‘standaard vering bereik’ dat de voertuigfabrikant aanbiedt.
Bijvoorbeeld een camper: de basis hiervan is een bestelwagen of chassisopbouw. Echter, gebruikt men een camper nooit met het leeggewicht zoals gespecificeerd door de fabrikant. Het leeggewicht van de voltooide camper komt veel hoger uit en omdat de fabrikant de permanente belasting van de camperconfiguratie aan het chassis toevoegt, is het resterende laadvermogen voor de gebruiker beperkt.
Hulpvering biedt de oplossing!
Is een hoger toegestaan totaalgewicht of een verhoging van de maximaal toegestane as-last wenselijk? Dan biedt hulpluchtvering een flexibele oplossing, omdat:
- De veerversterking de originele vering optimaliseert.
Hierdoor neemt de veiligheid en bruikbaarheid van het voertuig toe. Hulpluchtveren zijn hiervoor de meest handige en flexibele oplossing. Zowel bij een leeg, gedeeltelijk of altijd volledig beladen voertuig bieden ze altijd het best mogelijke rijcomfort met behoud van veiligheid en stabiliteit! - Het voortijdig slijtage vermijdt.
Omdat de ophanging niet wordt overbelast, verbeteren de rijeigenschappen en verlengt dit de levensduur van het voertuig. - Ze verstelbaar zijn bij ongelijkmatige belading.
- Er mogelijkheid is voor het handmatig nivelleren tijdens het parkeren (vooral voor campers een groot voordeel).
Hulpluchtveren van Arnott bieden hoogste kwaliteit
Arnott’s hulpluchtveren zijn ontworpen en ontwikkeld ter ondersteuning van de originele vering en voorkomen dat deze doorzakt bij een zwaardere lading, bieden extra voertuigstabiliteit en beter rijcomfort. Alle hulpluchtveren van Arnott zijn ontworpen en getest in de VS of in Nederland. Arnott gebruikt alleen componenten van de hoogste kwaliteit.
Arnott’s hulpluchtveer set voor de 2006-huidig Fiat Ducato/Citroen Jumper/Peugeot Boxer (artikelnummer AH-4471) maakt het bijvoorbeeld mogelijk om een totaalgewicht van 4090 kilo te bereiken en de achterasbelasting kan worden verhoogd tot 2240 kilo voor de 15” (standaard wielmaat) licht chassis. Voor het verhogen van het toegestane totaalgewicht zijn in sommige landen aanvullende nationale goedkeuringen vereist. Daarom biedt Arnott zijn hulpluchtveren aan met TÜV-certificering.