Al bijna 20 jaar ontzorgt IPAR Industrial Partners Tobroco-Giant op het gebied van componenten zoals filters, motoronderdelen en aanbouwdelen. Beschikbaarheid en prijs blijken sterke troeven en de laatste jaren is met name de voorraadpositie van IPAR van grote waarde gebleken voor de fabrikant van de Giant knikladers. ‘De productie moet koste wat het kost door kunnen gaan.’
IPAR Industrial Partners levert componenten zoals filters voor industriemotoren, hydrauliekcomponenten, gereedschappen en universele componenten van accu’s tot lampjes en is onderdeel van Fource, dat op haar beurt weer onderdeel uitmaakt van LKQ, marktleider in de Benelux op het gebied van automaterialen. Het bedrijf ziet zichzelf als vooruitgeschoven dealer en partner van grote kwaliteitsmerken zoals Donaldson, Filtration Group en Bosch. “Vooruitgeschoven wil zeggen dat wij bijvoorbeeld tussenvoorraden aanhouden voor en namens onze klanten”, zegt Marc Peeters van IPAR. “Zeker nu zorgt dat voor een hoge leverbetrouwbaarheid en gegarandeerde leveringen. De wereld ziet er sinds maart dit jaar toch anders uit en tijdige en complete leveringen zijn helaas niet altijd meer vanzelfsprekend. Dankzij tijdig anticiperen en onze voorraadpositie kunnen wij zorgen voor continuïteit bij onze klanten.”
Voorraadpositie doorslaggevend
Hans Sterke, Purchase Manager bij Tobroco-Giant, kan dat beamen: “Het feit dat IPAR voorraadhoudend is, is voor ons bedrijf echt doorslaggevend. Leveranciers van IPAR zitten veelal ver weg en kennen daardoor lange levertijden. Voor onze productie is dat vaak nog wel in te plannen, maar voor naleveringen en de onderdelenvoorziening is dat een heel ander verhaal. Beide bestemmingen putten bij ons uit dezelfde voorraad waardoor grote onderdelenbestellingen letterlijk de productielijnen tot stilstand kunnen brengen. In zo’n geval helpt IPAR ons snel uit de brand en daarmee ontzorgen ze ons echt.”
IPAR houdt niet alleen voorraden aan, het bedrijf is door haar relatie met toeleveranciers ook in staat om maatwerk te bieden. Peeters: “Wij kunnen bijvoorbeeld in opdracht van afnemers batches met prototype componenten laten produceren. Of een maatwerkonderdeel. Soms kan het echter ook verstandig zijn om mee te liften op de productie van een standaardonderdeel om zo de inkoopprijs te drukken. Bijvoorbeeld door te kiezen voor een standaard relais van Bosch in plaats van een klantspecifiek ontwikkeld relais. Sommige onderdelen kun je dan voordeliger bij ons inkopen dan bij de fabrikant zonder aan kwaliteit in te boeten.” Hans Sterke haakt hierop in door een vergelijkbaar voorbeeld te geven: “Wij monteren Kubota verbrandingsmotoren en onderdeel daarvan, letterlijk en figuurlijk, was een origineel Kubota-relais. Dat was echt een gewoontebestelling. Totdat we op een gegeven moment een prijs voor zo’n relais bij IPAR opvroegen. En wat bleek, zij konden dezelfde originele kwaliteit leveren tegen een veel aantrekkelijkere prijs.” “Dat vind ik echt één van de sterktes van ons bedrijf, het vinden van de juiste componenten – volgens fabrieksspecificaties – voor onze afnemers”, vult Peeters aan.
Prijs en beschikbaarheid
En dat is ook precies hoe de relatie tussen IPAR Industrial Partners en Tobroco-Giant zo’n 20 jaar geleden tot stand kwam. “Toine Brock, onze oprichter en eigenaar, kon bij zijn motorenleverancier niet de juiste slangen krijgen voor Luchtfilters. IPAR kon die wel leveren en bovendien was en is er meer keuze bij IPAR, ook in het geval van nog lage productieaantallen en dus relatief lage inkoophoeveelheden. Momenteel vormen allerhande filtersonze grootste inkooppost bij IPAR.”
Volgens Peeters draagt de oorsprong van het bedrijf, de automobielindustrie, ertoe bij dat IPAR haar klanten kwaliteit, maatwerk én een concurrerend prijsniveau kan bieden. “Feitelijk leveren wij componenten uit de automobielindustrie aan de industrie. Daarmee lift je als machinebouwer mee op hoge kwaliteitsstandaarden en een enorme schaalgrootte met een bijbehorend aantrekkelijk prijsniveau. Vaak loont het als kleine of middelgrootte machinebouwer niet om een specifiek product te laten ontwikkelen en kun je beter meeliften op het automotive aanbod. Maar soms zijn de aantallen ook weer zo groot dat klantspecifieke productie mogelijk is. Zoals bij oliereservoirtjes en relais’.”
IPAR maakte de voortdurende stormachtige groei van Tobroco-Giant van dichtbij mee en geloofde vanaf het prille begin in het bedrijf en haar producten. “Wij hebben het bedrijf daarom van meet af aan als een echte partner ondersteund met de juiste service tegen de juiste prijs. Dat heeft vandaag de dag geresulteerd in een portfolio van zo’n 70 componenten rond de motor en de aandrijflijn. Inclusief private label ‘Giant’ filters waarmee het bedrijf een uniek product kan creëren en leveren.”
Ook maatwerk in verpakkingen
Daar waar de samenwerking aanvankelijk vooral bestond uit losse bestellingen en het leveren van de juiste componenten en onderdelen, verschuift de focus nu steeds meer richting integraal voorraadbeheer en maatwerkleveringen. “We pakken de totale logistiek nu steeds beter aan om in dit geval Tobroco-Giant zoveel mogelijk te faciliteren en te ontzorgen. Geen of onvoldoende onderdelen aanwezig betekent dat de productielijnen stilstaan. Dat kon voorheen misschien nog, maar nu staat er zomaar 20 man stil.”
“En dat werkt goed”, zegt Hans Sterke. “Zolang wij goed forecasten en onze bestellingen op tijd plaatsen, hebben we er weinig omkijken naar. Dat is iets dat niet vanzelfsprekend is. De leverbetrouwbaarheid is heel goed en dat is enorm belangrijk. Dat wordt door onze toenemende schaalgrootte alsmaar belangrijker in verhouding tot de laagste prijs.”
Om de interne logistiek bij klanten zo optimaal mogelijk in te richten, is IPAR in staat om componenten en onderdelen te leveren in klantspecifieke batches en verpakkingen. “Eén levereenheid van onze leveranciers komt vrijwel nooit overeen met de gewenste leveromvang van onze klanten. Doordat we zelf voorraad aanhouden, kunnen we de batchgroottes afstemmen op de handling bij klanten.” Sterke: “IPAR levert onze bestellingen in verpakkingen en verpakkingseenheden die wij willen. Zo kan het logistiek eenvoudiger zijn om op meerdere pallets aan te leveren of juist verschillende componenten te combineren op één pallet. Zoals 20 luchtfilters, 20 brandstofpompen, et cetera in één doos. Voor ons scheelt dat enorm in arbeid en kosten. Mede hierdoor zijn we echt naar een partnership toe aan het groeien.”
Blijf op de hoogte en volg IPAR op Linkedin